Villkor & Info

Priser och betalning

Alla priser på www.thujor.se är angivna inklusive moms med aktuell mervärdesskatt specificerad på fakturan/kontantnotan.

Alla priser på Thujor.se är att betrakta som dagsaktuella och gäller vid beställningstillfället. Vi reserverar oss för felaktigt inskrivna priser. Ev kampanjer, rabatter etc som lanseras efter ert orderläggande och innan leverans kan ej tillgodoräknas. Alla plantor reserveras/tas upp efter just er beställning.

Om ej annat överenskommits betalar du kontant/kort vid leverans eller faktureras du 14 dagar netto efter mottagen varuleverans, det senare alternativet hanteras av Svea Finans och du hittar detaljerad information om deras villkor i kassan. Faktura skall senast överenskommas innan packning från vårt lager.

Om ni inte möter upp på vår angivna tid och ni valt kort/kontantbetalning kommer faktura skickas till er med förfallodatum omgående med tillägg med 595:- för administrativa kostnader. Ni står alltid för frakt tillbaka till oss om ni inte avvisar er leverans på plats till Chaufför. Samma gäller vid öppet köp av krukodlade plantor. Ni är ansvarig för plantans välbefinnande och frakt tillbaka till oss. När växtleveranser är oss åter kontrolleras den och ev återbetalning sker minus ev avdrag enligt villkor.

Rotklumpar och barrotsplantor går ej ångra köp på - avsteg från distansavtalslagen gäller här. Ni kan givetvis reklamera dessa produkter med sedvanlig gång med gällande garantier.

Leveranstider

Leveranstid under planteringssäsongen (räknas från mars/april till september/november beroende av leveransort) är inom tre veckor från beställningsdatum, normalt 7-10 dagar. Beställningar lagda utanför planteringssäsongen levereras snarast då säsong tillåter plantering. Extra kostnad för frakt tillkommer. Notera att leveranser utanför våra ordinarie leveransrutter, t.ex. till Gotland, Dalarna, Värmland, Gävleborg och norrut, kan dröja längre då samordning är nödvändig. Många leveransföretag levererar endast någon dag per vecka i vissa områden. Vi aviserar via SMS/mail eller telefonsamtal 1-3 dagar innan leveransdag. Detta går ej styra då det ska synkroniseras med Postnord, DHL, Scehenker etc - Leveransföretagets villkor gäller.

Leveranstider för planteringar är följande: Efter godkänd offert återkommer vi inom 7-10 dagar med ett datum som beroende på säsong ligger 1-30 dagar framåt. Vi arbetar miljövänligt och tar område för område - ni kan ej påverka datumförslag. Givetvis sker fortlöpande. Om inte produkten är specificerad på er beställning använder vi det bästa efter säsongen. Dvs rotklumpar används ej under den varma årstiden.

Tills du mottagit officiell avisering är alla uppgifter om leveransdag/tid att betrakta som preliminära då verksamheten är känslig för omständigheter utanför vår kontroll. Även efter avisering kan det i extremfall förekomma förseningar pga sjukdom, fordonshaveri eller liknande. I sådana fall utgår generellt ingen ersättning eller rabatter även om du som kund drabbas av extra kostnader eller inkomstbortfall.

Prioriterad leverans kan oftast ordnas mot tillägg och efter överenskommelse i de fall en exaktare leveranstidpunkt krävs. Detta sker isåfall med mindre lastbilar typ Fiat Ducato, Ford Transit 3.5 ton. Priser framgår i kassan.

Observera att vi normalt levererar thujor och andra häckväxter med lastbilar med en totalvikt närmare 13000 kg och därför inte når ända fram till alla adresser. Om du vet eller misstänker att din adress inte kan nås lämnas dina thujor på närmast möjliga plats eller på annan överenskommen plats/adress. Vi lämnar plantor på närmsta farbara plats - dvs vi bär ej ut plantor på tex baksidor av hus etc. Eventuell tillkommande kostnader för lyftkran för att lyfta in på adress tillkommer, vi levererar till närmast möjliga plats som går att komma fram till. Chaufför avgör på plats.

Reklamationer och garantifrågor

Vid felaktig varuleverans (fel antal eller felaktig/skadad vara) är du skyldig att omgående kontakta oss efter mottagen leverans så att vi i första hand kan rätta till felet, alternativt komma överens om lämplig kompensation. Notera att du inte kan reklamera en planterad planta.

Vid åberopande av växtgaranti gäller att du låter växten stå kvar på växtplatsen tills du rådgjort med oss och har möjlighet att tillhandahålla aktuella fotografier som tydligt visar vad du anser är grund för åberopande av garanti. Är det mer omfattande utbyte kan även garantibesök komma att göras.

I båda dessa fall gäller att du måste starta ett ärende via formuläret i kundservice av ärendetyp Reklamation för korrekt hantering. Viktigt är att alltid rapportera eventuella problem så snart som möjligt. Exempelvis måste ovillkorligen garantiutbyten som efterfrågas på våren efter leveransår ha rapporterats på hösten 30/10 leveransåret. Vid höstplantering gäller 15/2. Alla reklamationer kring planta förutom antal som är fel i leverans tas emot endast via e-post.

När ett reklamationsärende startas är gången följande:

  • Ni mailar in till oss med begärd info, saknas ev ordernummer och foto så behandlas ej er reklamation.
  • Vi gör en analys av att ni uppfyller våra garantivillkor kring jordförbättring, plantering och bevattning. Så gör en komplett ifylld reklamation.
  • Vi återkommer till er via mail eller samtal inom 10-20 dagar för åtgärdsförslag.
  • Åtgärdsförslag utförs tidigast den första svala perioden efter er planeringsperiod. Dvs Ni planterar Mars - Juni - åtgärd görs i Sept/okt. Ni planterar Juli-Okt - åtgärd utförs April/Maj året efter.
  • Vi ersätter planta som dömts ut, ej arbete som är utfört.
  • Åtgärdsförslag behöver inte vara ny planta utan kan ges i råd av tex nedklippning, gödning, bevattningssystem etc.
  • Planta som ersätts ska vara utan chans för överlevnad, pga fördröjning i vintergrönt så tas det i hänsyn i och med att åtgärd görs först efter att plantan ska ha etablerat sig.
  • Garantibyte sker en gång per order, dvs ej garanti på garanti. För att undvika problem så görs avräkning av eventuella bytesplantor inte innan minst 3-6 månader efter plantering. Detta för att undvika att fel antal plantor levereras ut på garantin. Ofta repar sig plantor, men kan också vara så att fler behövs bytas och då får vi med dessa också.
  • Ni som vintertäcker och skyddar era plantor omfattas av ett eventuellt andra byte.
  • Vi förbehåller oss rätten att ersätta er med likvida medel för plantor för eget inköp. Ni återfår då beloppet ni betalt oss, inte vad de kostar just i ert närmsta eventuella gardencenter.
  • 36 månaders växtgaranti omfattas ni av som fått planteringen utförd av oss, ni ska då om ni finns i zon 2 ha vintertäckt med skuggväv minst första våren. Zon 3-6 kan behöva även andra våren skyddas. Vinterväv ska vara original skuggväv med 75% UV filter - Kulör mörkgrön. Juteväv/markduk etc accepteras ej som skyddsmaterial. Gödsel som används ska vara Ecoplants NPK barrväxtgödning eller motsvarande.
  • Droppslang ska vara monterad. Har det varit bevattningsförbud i ert område ska ni kunna bevisa eget/inköpt vatten.
  • Ni har 36 månaders reklamationsrätt enligt konsumentköpslagen.
OBS! Alla godkända utbyten av plantor på garantin avhämtas hos Thujor.se i Mjölby alternativ skickas mot en fraktkostnad av 890:-

Öppet köp / ångerrätt / avbeställning

I enligt med gällande distansavtalslag äger du normalt rätt att ångra köp utan att ange någon anledning inom 14 dagar efter att varuleveransen har mottagits. Dock undantas varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, utan risk att förstöras, till vilka räknas bland annat växter, plantor, livsmedel och andra färskvaror. Kontakta oss snarast om du ångrar dig så gör vi vårt bästa för att vara tillmötesgående men distansavtalslagen rörande ångerrätt gäller inte. Krukodlade plantor Smaragd och Brabant i strl 30+ till 140+ är att betrakta som lagerbar växt. Dessa går att avboka till en kostnad av 1,500:- samt 10% av ordersumma. Rotklumpsplantor och barrotade plantor tas upp och reserveras till just ER, det är en sådan färskvara att plantan skrotas ut och kan inte säljas vidare vid avbeställning.

Du kan avbeställa dina växter inom (24 timmar) efter lagd beställning utan kostnad. Under denna tid hanteras ej er order eller att vi reserverar dem hos odlare eller tas upp ur marken.

Avbeställning av rotklumpsplantor och barrade plantor, men ej senare än 96 timmar efter beställning kan göras innan du mottagit avisering om leverans. Kostnaden är då 1500:- plus 50% av ordervärdet för att täcka administrativa kostnader samt hantering och inköp av växter.

Avbeställning efter avisering om leverans kan göras. Kostnaden är då 1500:- plus 75% av ordervärdet för att täcka administrativa kostnader, på/avlastning samt hantering av växter. Gäller beställning rotklumps/barrotade plantor som debiteras fullt.

Avbeställning ska alltid göras skriftligt, inkludera ordernummer och skickas till info@thujor.se. Avbeställning på grund av försenad leverans, mer än 2 veckor efter av oss utsatt leveransdatum kan göras utan några kostnader. En planterad planta är en godkänd planta oavsett sort. - inga återtag eller ev justeringar på pris kan då göras. Ev justeringar i pris pga fel i höjd hanteras med att justera ner till närmaste höjd på hemsida. Planta mäts i sträckt tillstånd från ovansida kruka och längst ut till toppskott INNAN plantering. Ofta då det blir en vall efter plantering som är bra för plantan men minskar höjden något.

Tvist

Vi försöker alltid lösa tvister i samförstånd men i det fall samförstånd inte kan nås rekommenderar vi att du i vänder dig till konsumentvägledningen i din kommun eller ARN. Vi bemöter eventuella ärenden i respektive instans men följer ARN:s rekommendationer.


Personuppgifter

Vi följer personuppgiftslagen (PUL) och tar fullt ansvar för de personuppgifter du lämnar till oss. Dina lämnade uppgifter används enbart för administrativa uppgifter samt för att ge dig viktig information. Inga uppgifter kommer att säljas, överlåtas eller på annat sätt göras tillgängliga för tredje part utom för kvalitetsuppföljning. Självklart kan du begära ut de uppgifter vi har lagrade och även få dem ändrade eller raderade. Läs mer här om vår Sekretess & Cookie policy


Frakter

Vi tillämpar enhetsfrakter från 59:- till 995:- per pall/paket eller fraktfritt - står tydligt på produkt och i kassan vad som gäller. Din fraktkostnad framgår i kassan och angivna fraktkostnader, inklusive villkoren för fraktfritt. Till dessa län, samt till leveransadresser som ligger utanför svenskt fastland inklusive Öland, Gotland, tillkommer frakttillägg om vilket överenskommes. Vägfärja räknas ej som väg. Frakttillägg kan även förekomma till andra län under lågsäsong, 15/10 - 15/3. Leveransvillkor som används är DHL villkor för Homedelivery eller Schenkers inrikes. Storstadstillägg kan förkomma enligt villkor. Pallkostnad för Europall är 95 SEK. Pallkostnad för Boxpall är 250 SEK. Denna kostnad tas ut om det inte står fraktfritt.

Leveranser sker till orderläggare Villkor Svea Finas - leverans utan kvittens mot tillägg 95:- Leverans till avvikande adress mot tillägg 195:-

Extra Prioriterad leverans - dvs lagerförd produkt som kan hanteras och packas samma dag om order läggs senast 10,00:- levereras dagen efter innan kl 16.00 mot extrakostnad om 2,495:- per pall/kolli. Om denna leverans Ej kommer fram pga för oss utomstående omständigheter återbetalas 2,495:-, ej ev skadestånd på uppkomna kostnader.

Prioriterad leverans - Lagerford produkt beställs senast kl 10,00 vardag levereras senast 7 arbetsdagar efter beställning mot extrakostnad om 595:- per pall/kolli.

Prioriterad Direktleverans av ej lagerförd produkt - beställning senast 10,00 vardag levereras senast 10 dagar efter beställning mot extrakostnad om 1,995:- per pall/kolli - gäller tex bonsaiträd, ylleträd, samt övriga produkter utanför sortiment. Endast under April-Juni och Aug-Okt.

Planteringar

Planteringar omfattas av särskilda villkor där kunden ansvarar för följande:

  • att rimligt jordmånsdjup finns att tillgå för aktuella plantors rotsystem.
  • tillkomst till planeringsplats ska vara så att förflyttning av plantor från lossningsplats är godtagbar, dvs vet ni att det krävs att plantor ska bära runt hus - meddela oss detta innan ankomst för ev prispåslag. Generellt ser vi att vi inte bär i kuperad terräng eller längre än max 30-40 meter som längst bort.
  • att befintlig jord är av rimligt god kvalitet. Jord som krävs för att uppnå tillräckligt bra förhållande ingår enligt er valda produkt - räcker inte detta då vi kan se skillnad under mark debiteras detta extra enligt prislista.
  • att tillträde till aktuellt planteringsområde medges för verktyg och maskiner.
  • att kabel- och röranvisning, samt därtill relaterad utmärkning, finns.Fiberkabel ska vara utmarkerad. Vårt ansvar täcker 1 meter runt fiberkabel. Utöver denna diameter är det er hemförsäkring som täcker eventuella skador. Avhjälpande vid fel av oss sker skyndsamt - inga skadestånd betalas för ev avsaknad av fiber under reparationstiden.
  • att vatten finns att tillgå inom aktuellt planteringsområde. Samt trädgårdslång som räcker till en anslutningspunkt till er nyplantering.
  • att ingen befintlig vegetation inkräktar menligt på planteringen ovan eller under markytan. Tas bort per löpande räkning. Tänk på att rötter under mark oftast kräver grävmaskin.
  • att stenar eller annat gods i marken inte är av en beskaffenhet som menligt påverkar planteringen eller verktyg och maskiner att planteringsområdet är rimligt väl dränerat.
  • RUT-avdrag kan göras på vissa delar av arbete, summan av detta framgår på orderbekräftelsen, det är ditt ansvar som kund att kontrollera att summan vi kommer debitera finns tillgänglig på ditt skattekonto. Om vi inte kan debitera skatteverket summan för RUT åligger det dig som kund att betala denna summa direkt till oss.
  • Planteringar beställda genom www.thujor.se utförs av vår egen personal och i egen regi i Vadstena DreamGardens AB eller Svensk Häckplantering AB.

* Vid tveksamheter kring vad rimligt innebär ber vi dig kontakta oss via kontaktformuläret eller genom att ringa 08-53332323 innan du beställer. OBS! Vid behov av grävmaskin eller där jordborr inte kan användas tillkommer kostnader enligt överenskommelse och baseras på prislista.


Ej uthämtade / mottagna varuleveranser

Vänligen notera att ej uthämtade eller mottagna varuleveranser med plantor kommer att debiteras fullt ut då risken för permanenta skador under långvarig lagerhållning och transport är att betrakta som given. Gäller oavsett odlingssätt. Vid avisering från transportföretag måste ni anpassa er efter företaget - välja annars prioleverans eller liknande. Ej avhämtade plantor som bokats för avhämtning debiteras fullt efter 10 dagar. Ej avhämtade leveranser med ej levande produkter går i retur - ni debiteras denna extrakostnad med påslag om 15%. Väv som klippts debiteras fullt - Väv på hel rulle återtas utan kostnad.

Garantier

Vår växtgaranti innebär att du som kund ska få en felfri växt som uppfyller branschens krav på kvalitet, sundhet och sortäkthet. Du har därför alltid 12 månaders växtgaranti på våra växter. Vi följer GRO´s bransch/kvalitetslinjer.

Denna garanti innebär att en planta som inte är sortäkta eller inte utvecklar sig normalt, trots adekvat skötsel och växtplats, ersätts av en ny planta under garantitiden. Om det inte är ställt utom rimligt tvivel att plantan är död eller har allvarliga brister som ej kommer att återhämta sig ger vi alltid växten minst 3-6 månader för att uppvisa bättring efter våra råd.

Eventuella utbyten sker endast april/maj/juni och sept/okt/nov. Det innebär att tidigast utbyte av vårplanterade växter är på hösten och tvärtom. När ni befarar att växten inte utvecklar sig normalt, sänd oss foto och beskrivning av ärendet till kontakta oss/reklamation claim@thujor.se.

Garantin gäller inte för skador som uppkommit efter köpet och som orsakats av bristande omvårdnad, felaktig skötsel, olyckor eller annat utanför vår kontroll. Detta inkluderar exempelvis bristande bevattning, köld- eller vindskador, felgödsling, felaktig plantering, undermålig dränering på växtplatsen, översvämmning, förgiftning och skador orsakade av djur eller människor.

Vidare görs inga garantiutbyten under den tidiga etableringsperioden, inom 3-6 månader efter plantering, och såvida det inte kan påvisas att plantorna bar på sjukdom vid leverans täcker garantin maximalt 20% av levererade plantor. Deponi av gamla plantor vid utbyte hanteras av Er som kund. Garantin utsträckes att även omfatta vinterskador, under ordinarie 12-36 månaders växtgarantin, vid inköp och montering av av oss levererad skuggväv.

Observera att garantin inte förlängs i samband med utbyten, varken för utbytesplantor eller för ursprungligen levererade plantor, och således görs garantiutbyte vid ett tillfälle. Vi förbehåller oss rätten att istället för att byta ut plantor återbetala till inköpspris.

Övrigt

Om ej annan överenskommelse görs före beställning förblir samtliga varor Vadstena Dream Gardens AB:s, organisationsnummer 556762-9612 eller Svensk Häckplantering AB organisationsnummer 559165-5922 egendom till dess att full betalning erlagts. Det innebär att du som kund accepterar och inte försvårar ett återtag av levererade produkter om så krävs. Du äger ej heller rätt att vidaresälja våra produkter innan full betalning erlagts. Erläggs ej betalning tas plantor åter på er egendom - dvs ni ger oss rätt att gå in på er tomt/mark för att på enklaste sättet återta plantor. Återställning av mark sker ej men ni debiteras kostnad för återuppgrävning, omplantering och transport.

Vidare förbehåller vi oss rätten att:

  • annullera beställningar som inte kan effektueras inom rimlig tid eller till rimlig kostnad. Mail skickas till er senast 7 dagar efter beställning.
  • annullera beställningar, eller kräva förskottsbetalning, där vi efter kontroll har starka skäl att misstänka oförmåga eller ovilja att betala. Efter sedvanlig UC. Ni får oftast de alternativ redan i kassan vi kan erbjuda Er.
  • ev annullera beställningar som understiger 1000:- i ordervärde.
  • I och med att du godkänner dessa villkor avsäger du dig all rätt till eventuella skadeståndsanspråk på Vadstena Dream Gardens AB:s oavsett anledning.

Vi reserverar oss för eventuella skrivfel i texter och prisuppgifter. Notera även att samtliga produktbilder på Thujor.se visar ett unikt exemplar av levande växter och sålunda inte är identiska med dom växter som levereras. Vissa plantor visas efter klippning.